הבסיסים באזור הדרום
בתחילת חודש מרס, עם פינוי הכוחות הבריטיים מאזור הדרום (פרט למחנה צריפין), הוקמו הבסיסים הראשונים של האצ"ל באזור: ברחובות ובראשון-לציון. אז כבר היו, בסניפי האצ"ל בדרום כ-450 איש, שהחלו להתאמן לקרב בבסיסים... החיילים קיבלו בבסיס כל צרכיהם: מזון, לבוש, לינה וכסף-כיס. מיד הוחל באימונים אינטנסיביים שכללו אימון ברובה, אימון הפרט, אימוני שדה, אימוני לילה ואימון בכיתות. בסוף כבר הנהיגו גם אימונים במסגרת גונדות".
מן המחוז נשלחו מספר מפקדים לבסיס-ההדרכה המרכזי שליד גהה, מקום שם השתלמו כמפקדי גונדות, וכשחזרו אימנו את החיילים במסגרות מחלקתיות. זמן קצר לפני ה-15 במאי (ה' באייר) הוקם, בסיס-אימונים חדש, בבית-אריזה אחד שבפרדסי ראשון-לציון, ובו התאמנו אימונים אינטנסיביים שתי מחלקות, האחת בפיקודו של יהושע גולדפינגר והאחת בפיקודו של משה מזרחי, ממשוחררי מחנה הגולים בקניה. בסיס שלישי במחוז הוקם בבאר-יעקב לאחר שתפסו כוחות האצ"ל, בפיקודו של מרדכי בן-חורין, את אגף חולי הרוח של בית-החולים הצבאי הבריטי ליד המושבה. בבסיס התרכזו בעיקר אנשי אצ"ל מקרב עולים חדשים, רובם מבולגריה ומרומניה. שם קוימו, בין השאר, פעולות הסברה על-ידי הרצאות על המצב ועל מטרות הארגון.
ההרצאות תורגמו פרקים-פרקים מיד לשתי שפות: בולגרית ורומנית". וכן שימש מחנה זה בסיס-יציאה להתקפת הארגון על רמלה. באותו זמן ישב שם מפקד המחנה אביאל כץ. מבסיס האצ"ל בדרום, "יצאו כיתות וגונדות למקומות מרוחקים ביותר בארץ, ובין השאר השתתף כוח הדרום בפעולות כיבוש יפו ורמלה.

ביבליוגרפיה
א. בגין מנחם, המרד, תל-אביב, 1951.
ב. ניב דוד, מערכות הארגון הצבאי הלאומי (חלק ששי), במלחמה גלויה, תל-אביב, 1980.
ג. סלוצקי יהודה, תולדות ההגנה, כרך ג', תל-אביב, 1972.

הדפסה | שלח לחבר
חזרה