ייצור נשק
למאגר התמונות

תנופה גדולה, מכוח הצרכים הדחופים שהלכו ורבו במהלך המלחמה, ניתנה גם לייצור אמצעי-הלחימה. סייעה לכך לא מעט תשתית הייצור מן השנים האחרונות למאבק כנגד הבריטים. בזכותה של תשתית זו ומסירותם ומומחיותם של העוסקים בכך "הצלחנו לייצר במשך חדשים ספורים", כזכור למפקד הארגון, "כמה אלפי תת-מקלעים, אלפים רבים של רמוני-יד, מרגמות משוכללות בקוטר של 'שני אינטש', וברבות הימים - מרגמות משוכללות מאוד בקוטר של שלושה אינטש. חלקי הכלים נעשו רובם לפי הזמנות בבתי-מלאכה פרטיים, חלקם הגדול בעזרת אוהדים ומיעוטם בבתי-מלאכה עצמיים של הארגון - בתל-אביב, ירושלים, רמת-גן ופתח-תקוה. בתל-אביב מילא תפקיד מרכזי משה רובין, בעל בית-החרושת "זיק" לרוכסנים שיצר וקיים קשרים עם בעלי-מלאכה, פיקח על הייצור וגם השקיע בו מכספו. מבתי-המלאכה העצמיים נודע בעיקר זה שהוקם ב"מרכז וולובלסקי", סמוך ליפו.
האחראי עליו היה אורי גורביץ. שם ייצרו קתות תת-מקלעים, מחסניות ואת גוף התת-מקלע "סטן". בית-מלאכה שני בתל-אביב, ברחוב גת רימון, פעל בפיקוחו של משה שמעוני ובו ייצרו חלקים של ה"סטן". ואילו הרכבתו הסופית של תת-מקלע זה נעשתה בבית-החרושת "עלית". בעת ההתקפה על יפו אולתר בית-מלאכה לתיקון כלי-נשק. חיילי האצ"ל לא היו רגילים בשימוש במקלעי "ברן" - להוציא מעטים, מיוצאי הצבא הבריטי - ומשום כך היו מקרים לא מעטים של יציאתם מכלל שימוש. תוך כדי מהלך הקרבות הנשקים עמלו קשות כדי לתקן את הכלים הפגומים ובמאמץ רב השתדלו להחזיר בהקדם כלים מתוקנים לעמדות החזית.
נשקים בירושלים, עסקו גם ב"הפיכת בראונינגים של חיל-האוויר הבריטי מתפעול חשמלי לתפעול מכאני". באותו זמן הוחש תהליך שיתופם של פעילי השירותים השונים במשימות קרב וכך שותפו גם הנשקים, אבל עיקר עיסוקם היה במלאכה החיונית של העמדת הנשק המתוקן לרשות הלוחמים. "עובדי הייצור", מהם שהשתייכו ליחידת הרגמים, רגזו על שאין משתפים אותם בפעולות-קרב ממשיות, ורענן היה מפעם לפעם לוקח אחדים מהם לשם ביצוע משימה מסוימת. אחרי הפעולה היו חוזרים לבית המלאכה. פריטי הייצור העיקריים באותה תקופה היו מקלעי "סטן", מרגמות "2 ו-"3, פגזים וחמרי-נפץ למיניהם. ייצור הסטנים נעשה בבתי-מלאכה שונים, על-פי הזמנתו של רובין, וחלקים נעשו גם בבית-המלאכה שלו עצמו. החלק הקשה בייצור היה הקנה. בארגון ה"הגנה" נפתרה בעיה זו על-ידי השימוש בקניהם של רובים קנדיים ישנים; כל קנה נחתך לשלושה חלקים ואלה הספיקו לשלושה תת-מקלעים.
מחמת המספר המועט יותר של רובים בידי האצ"ל לא ניתן לו הדבר ולפיכך השתמש במוטות-פלדה שהיו מיועדים לבניה. לצורך עשיית הקנים נבנתה מכונת-קידוח מיוחדת שיצרה את החלל הפנימי של הקנה. בעיה קשה הייתה התקנת הסלילים בקנה, לשם קביעת דיוק הקליעה ומהירותה, ואף זו נפתרה לאחר מאמצים וניסיונות מרובים. כל סטן עבר אחר-כך בקורת במטווח שב"מחנה דב", בפיקוחו של עזריאל בנצנברג, מוותיקי המפקדים בארגון. לכל כלי היה מספר סידורי והכלים נרשמו גם לפי המחוזות שאליהם נשלחו.

ביבליוגרפיה
א. בגין מנחם, המרד, תל-אביב, 1951.
ב. ניב דוד, מערכות הארגון הצבאי הלאומי (חלק ששי), במלחמה גלויה, תל-אביב, 1980.
ג. סלוצקי יהודה, תולדות ההגנה, כרך ג', תל-אביב, 1972.

הדפסה | שלח לחבר
חזרה