29 במאי: הטור המצרי מגיע לאשדוד
למאגר התמונות

ב-29 במאי 1948 (כ' באייר תש"ח), טור מצרי המונה כ-500 כלי רכב, לרבות תותחים וטנקים, עבר על פני קיבוץ ניצנים, בדרכו צפונה. הטור המצרי התקדם ועבר את אשדוד. כל עוד לא חוסל הטור המצרי באשדוד, היה מקום לחשוש שימשיך בדרכו לעבר תל אביב. לפיכך החליט המטה הכללי להכות את הטור המשוריין מכת מחץ.
ב-29 במאי, בשעה 19:45 המריאו ארבעה מטוסי ה"מסרשמיט" הראשונים של חיל-האוויר משדה עקרון. בזוג הראשון היו לו לנארט ומודי אלון. בשני אדי כהן ועזר וייצמן. כל מטוס חומש בשתי פצצות בנות 70 ק"ג, תותחי 20 מ"מ ומקלע בקוטר 13 מ"מ. למרות עמידתם הצפופה של כלי הרכב בטור המצרי, לא פגעו בהם המטוסים קשה בשל מעצורים בכל התותחים שעמדו לרשותם, ובשל אש נ.מ חזקה שנפתחה לעברם. מטוסו של אדי כהן נפגע, התרסק והטייס נספה.
מטוסו של מודי אלון נפגע בכנפו, אך הונחת בשלום. למרות התוצאות הצנועות של ההפצצה, היה האפקט הפסיכולוגי של התקפת מטוסי הקרב הישראליים גדול, וצליחת הוואדי התעכבה. כוחות החי"ר ניצלו את ההלם המצרי, התקיפו את הטור במסגרת מבצע "פלשת", והביאו לידי כך שהפיקוד המצרי יחליט לעבור מהתקפה למגננה ולא יתקדם צפונה. הגשר בו נבלם הטור המצרי נקרא גשר "עד הלום" לזכר מבצע זה. מחיר ההצלחה היה גבוה - אדי כהן, טייס ממוצא דרום-אפריקני, נהרג כשה"מסרשמיט" בו טס התרסק ועלה באש.
כתוצאה מכך איבדה הטייסת הראשונה רבע מטייסיה בגיחתה המבצעית הראשונה. תקרית זו קבעה את אופי הפעילות העתידית של חה"א - יש לבצע את המשימה בשלמותה על אף אובדן חיי-אדם.
בלילה שבין ה- 2 ל- 3 ביוני 1948, תקפו כוחות מחטיבת ה"נגב" ומחטיבת "גבעתי" את הטור המצרי באשדוד. ההתקפה לא הצליחה להשמיד את הטור המצרי, אולם סיכלה את תוכניתו להתקדם לכיוון תל אביב.

ביבליוגרפיה
א. לורך נתנאל, תולדות מלחמת העצמאות, ת"א, 1990.
ב. אילן עמיצור, מלחמת העצמאות בתוך המאבק לביטחון ישראל, ת"א, 1999.
ג. קדיש אלון (עורך), מלחמת העצמאות - מבט מחודש, ת"א, 2004.

הדפסה | שלח לחבר
חזרה