פרוק לח"י - אולטימטום לאצ"ל
דבר ההתנקשות, שעשה מיד כנפיים ברחבי תבל, עורר תגובות מילוליות רבות ומנוגדות בכלי-התקשורת העולמיים ומצד גורמים מדינים שונים. התגובה המעשית הראשונה באה מצד ממשלת ישראל הזמנית. מיד לאחר המעשה הוכרז לח"י לארגון בלתי-חוקי, במקומות רבים הוטל עוצר והחל מצוד על אנשיו בירושלים וגם בכל רחבי הארץ. כ-250 איש בירושלים, וגם מחוצה לה, נעצרו; שני מחנות נתפסו על-ידי הצבא והנשק שנמצא בהם הוחרם. בפקודת השלטונות נסגר "מברק", עיתון-הערב של ארגון זה.
ב-29 בחודש נעצרו בחיפה נתן פרידמן-ילין ומתתיהו שמואלביץ, הועמדו למשפט בפני בית-דין צבאי בעכו וב-25 בינואר נמצאו אשמים בהשתייכות לארגון טרוריסטי ונדונו למאסר: פרידמן-ילין לשמונה שנים, שמואלביץ לחמש שנים: באותו יום הוכרזה חנינה כללית לעצורים ולשפוטים במדינת-ישראל לרגל פתיחתה של הכנסת הראשונה. פרידמן-ילין ושמואלביץ, ועמם כמה עשרות חברי לח"י שעדיין ישבו במעצר, שוחררו מכוחה של אותה חנינה. פרידמן-ילין נבחר, בעודו במעצר, לחבר "האספה המכוננת" מטעמה של רשימת אנשי לח"י ("הלוחמים").
מיד לאחר ההתנקשות הודיע פיקוד האצ"ל ליצחק גרינבוים שאין יד הארגון במעשה ודיווח דומה מסרו לממשלת ישראל שרותי הביטחון שלה. אף-על-פי כן גמלה מיד ההחלטה לא להסתפק בצעדים נגד לח"י אלא לפרק גם את האצ"ל בירושלים, תוך ניתוק המשא-ומתן עמו. ב-19 בספטמבר (ט"ו אלול) העלה בן-גוריון בישיבת הממשלה שתי הצעות-החלטה: האחת - "להודיע לאצ"ל בירושלים שכל חוקי המדינה ביחס לצבא, לגיוס ולנשק חלים על תושבי ירושלים ועל באיה כעל תושבי כל מקום אחר במדינה ועליהם לציית לחוקים אלה בלא משא-ומתן נוסף"; השנייה - "להטיל על הצבא לקיים חוקים אלה בשטח ירושלים ובמקרה הצורך יוסמך הצבא להשתמש במלוא הכוח הדרוש; האצ"ל בירושלים יוזהר על כך".
ההחלטות נתקבלו והוטל על ועדה של שלושה (ד. בן-גוריון, א. ציזלינג ומ. שרתוק) להוציאן לפועל ללא שהיות. ראש המטה הכללי קיבל הוראה לשגר למפקד המחוז של האצ"ל בירושלים אולטימטום וב-20 בספטמבר (ט"ז אלול), בשעה 12 בצהריים, נמסר אולטימטום זה, חתום על-ידי יגאל ידין, ראש אגף-המבצעים של המטה הכללי, לידיו של שמואל כץ:
אל:
מפקד האצ"ל בירושלים
נצטויתי ע"י ראש המטה הכללי של צבא-הגנה לישראל להודיעך כדלקמן:
1. על אצ"ל בירושלים לקבל על עצמו הלכה למעשה חוק המדינה בנוגע לצבא, גיוס ונשק.
2. כל חייבי הגיוס באצ"ל חייבים להיכנס לצבא-הגנה לישראל.
3. כל הנשק צריך להימסר לצבא-הגנה לישראל.
4. כל מי שמצטרף לצבא חייב בשבועת אמונים שחלה על כל חייל.
5. דין חברי אצ"ל כדין כל יהודי אחר.
6. אם במשך עשרים-וארבע שעות החל מהיום, יום ב', 20/9/48, שעה 12:00, הנכם מקבלים את הדין: מפרקים את האצ"ל וגדודיו המיוחדים, מוסרים הנשק ומצטרפים לצבא-הגנה לישראל - לא יסבול איש מכם על פגיעות שפגעתם עד עכשיו בחוק ישראל, והיחס אליכם יהיה כיחס לכל יהודי אחר.
7. אם במשך הזמן הנקוב לא תמלאו דרישות הממשלה הלכה למעשה יפעל הצבא בכל האמצעים שברשותו.

יגאל ידין - אלוף
ראש אגף המבצעים של המטה הכללי
צבא-הגנה לישראל
שעה 12:00

ביבליוגרפיה
1. ניב דוד, מערכות הארגון הצבאי הלאומי (ספר ששי), ת"א, 1980.
2. אוסטפלד זהבה, צבא נולד, ת"א, 1994.
3. בן גוריון דוד, יומן מלחמה, ת"א, 1982.
4. אבן דן, שנות שירות, ת"א, 1973.
5. ריבלין גרשון (עורך), חטיבת אלכסנדרוני במלחמת הקוממיות, ת"א, 1964.
6. איילון אברהם, חטיבת גבעתי מול הפולש המצרי, ת"א, 1963.

הדפסה | שלח לחבר
חזרה