גיזרת הצפון
לאחר כיבוש שייח' ג'ראח ובית הספר לשוטרים המשיכו כוחות הלגיון להטריד את הסביבה כולה. ב-21 בחודש (י"ב אייר) פתחו בהרעשת שכונת פאג'י ולמחרת היום נמשכה הרעשה רצופה של אזור סנהדריה ובית ישראל.
בסוף החודש נאלצו כוחות האצ"ל לנטוש כמה מעמדותיהם בשכונת פאג'י, אבל חזרו וכבשון. כל אותו זמן לא פסקו ניסיונות משותפים של האצ"ל וה"הגנה" לשוב ולכבוש את שייח' ג'ראח עילית ותחתית. הם ערכו פשיטות לעומק השכונה וגם לשועפט, וב-5 ביוני (כ"ז אייר) יצאו לפעולה נרחבת לשם שחרור שייח' ג'ראח ושועפט, הגבעה הצרפתית ובית הספר לשוטרים, אבל "הפעולה נכשלה בשל חוסר תאום ואי סדר" (אופיר, עמ' 103).
ניסיון אחרון לכבוש את שייח' ג'ראח נעשה ב-11 בחודש (ד' סיוון), כשכיתת חבלה של 8-10 אנשים יצאה לתפוס את בניין המועצה המוסלמית ולפוצץ משוריין של הלגיון שהועמד לידו ופלט אש על סביבותיו. החבלה לא הצליחה משום שחומר הנפץ היה מקולקל. ההתקפה נהדפה.
שיתוף נוסף עם כוחות ה"הגנה" בגזרת הצפון, מיד לאחר הפינוי הבריטי, היה במוצאי שבת, ה-15 במאי (ו' אייר), כשה"הגנה" עמדה להתקיף את שועפט, ולקראת זאת הכין וצייד פיקוד האצ"ל גונדה מיוחדת, אבל בשעות הערב המאוחרות נתברר שבמקום ההתקפה באותו מקום ייערך ניסיון לכבוש את שער יפו ומצודת דוד. ב-17 בחודש (ח' אייר) אמנם יצאה מחלקה של ה"הגנה" לתקוף את שער יפו, אבל "הם נהדפו אחר שצמיגי משורייניהם נוקבו" (דו"ח המטה) וגונדה אחת של האצ"ל בפיקודו של "גיורא" נתנה חיפוי לחילוץ הלוחמים. באותו יום, בשעות הערב, יצאה גונדת אצ"ל, בפיקוד יעקב עקנין (עמיאל), יחד עם כוח של ה"הגנה" - מבסיס מאה שערים להשתלט על יעדים ערביים בכיוון שער שכם.
חיילי הארגון כבשו את בית הספר השבדי שבשכונת מוסררה ואילו חיילי ה"הגנה" - את "הבית הפולני". אחר כך נכנסו אנשי ה"הגנה" למשטרת מאה שערים ואילו אנשי האצ"ל כבשו כמה בתים נוספים בסביבה. העמדות החדשות הוחזקו במשך 15 שעות ולאחריהן אילצה התקפת נגד של הלגיון, בתמיכת שריון, את אנשי ה"הגנה" לסגת "וקבוצה קדמית שלנו עם מפקדה, סגן אליעזר, נשארה מבודדת ומוקפת ערבים" (שם). הקבוצה הצליחה לחמוק משם במאמצים קשים ותחת חיפוי אש, שניתן להם מאזור מאה שערים, ולהתבסס בעמדות בבית החולים האיטלקי.

הדפסה | שלח לחבר
חזרה