הנצחה וזכרון

חדר נרות



:מידע נוסף
כיבוש חיפה
קורות חיים מספר "יזכור"
סגן ידידיה סגל ז"ל
בן מלכה ויוסף
נולד בחיפה
בט"ז בתשרי תרפ"ז , 24/9/1926
שרת באצ"ל
נפל בעת מילוי תפקידו
בא' בשבט תש"ח , 12/1/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: חיפה
באזור חיפה, כרמל וגליל מערבי
מקום קבורה: חיפה


  • בן 22 בנפלו
    קורות חיים:
    באותם הימים ממש שהחל המשא והמתן לליכוד כל הכוחות הלוחמים, פתחה ה"הגנה" במערכה ל"פירוק אצ"ל וחיסולו". במסגרת מערכה זו נחטף ידידיה ממקום עבודתו ועונה קשות. משלא פצה את פיו, נרצח בדם קר, ואת גווייתו הניחו המרצחים על אם הדרך, סמוך לטירה, מתוך כוונה לכסות על פשעם. "את בני לא תוכלו להחזיר לי, אולם למען כבוד ישראל אסור לטשטש את מעשה הרצח ולכסות על דמו הנקי והטהור. כשמו כן היה : ידיד-יה. דם טהור אינו שותק; דם בני לא ישקוט !" כזאת אמרה בבית המשפט האם הדוויה, אשר בנה הקדיש את חייו למלחמת העם. ובני-קין רצחוהו.
    ידידיה נולד וגדל ב"אחוזה" שבחיפה, אשר הוריו היו מראשוני מתיישביה, האב, שהיה מורה לעברית עוד בגולה, יסד את בית הספר הראשון בשכונה, ואת ילדיו חינך ברוח הציונות והדת. ואכן ניכרו בידידיה אותות החינוך הזה: להט ציוני המעורר להקרבה ללא גבול, ואמונה דתית ללא פשרה, היו נר לרגליו.
    בתקופת לימודיו בבית הספר הריאלי, עמל בפעולות לאיחוד תנועות הנוער הדתיות, ומאמציו אלה אף חרגו מתחומי חיפה ; הוא ביקר בקיבוצים הדתיים. נפגש עם ראשי החוגים הדתיים בארץ. וגם עם הרב הראשי יצחק הלוי הרצוג, וניסה להניעם לפעולה בכיוון זה. פעולות אלו לא מצאו חן בעיני מפקדי ה''הגנה", אשר עם חבריה נמנה ידידיה, ומשלא הצליחו להניאו מהן העמידוהו לדין. פסק הדין היה גירוש מהשורות, אולם למעשה לא בוצע. כי הוא עצמו עזב והצטרף לאצ"ל. כעבור זמן קצר סיים קורס סגנים ונכנס לעול העבודה במלוא מרץ עלומיו.
    ביתו הפך מקום מפגש למפקדת אצ"ל בחיפה ובצפון. מקום ריכוז ומוצא למיבצעים, ומקום החזקת נשק. הוא השתתף בתכנון ובביצוע המבצעים, שהביאו לשיתוק התחבורה הבריטית במבואות הכרמל. כן נטל חלק נכבד בהתקפה על כפר המרצחים טירה ובקרבות חרים.