הנצחה וזכרון

חדר נרות



:מידע נוסף
המערכה על ירושלים
אלבום זיכרון לנופל – יד לבנים ירושלים
טוראי ישראל כהן ברזעסקי ז"ל
בן יענטא ויעקב
נולד בירושלים
בכ"א באדר תרפ"ה , 13/3/1928
שרת באצ"ל
נפל בקרב
בז' באייר תש"ח , 16/5/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: ירושלים - העיר העתיקה
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: ירושלים


  • בן 20 בנפלו
    קורות חיים:
    ביראה שבקדושה היה ישראל עומד על משמרתו בירושלים העתיקה ולוחם באויבים ובין היתר השתתף בקרבות על ישיבת ''פורת יוסף" ובית החולים "משגב לדך". באחד הימים אף הצליח להגיע בזחילה אל עמדת אויב. להניח בה חמרי נפץ ולפוצצה.
    ביום הגורלי שבו נפל, נמצא ישראל בעמדת ''ניסן בק". לפתע נפתחה התקפה קשה ביותר. הוא המשיך ללחום בחרוף נפש ובעודו על הגג והתוקפים למטה, הצליח להפיל מהם, אולם התוקפים פוצצו קיר סמוך לעמדה ושילחו בו צרור כדורים. פצוע הועבר אח"כ לביה"ח ''משגב לדך" ושם נפטר.
    ישראל נולד, חונך וגדל בירושלים העתיקה, אשר במלחמה לחרותה נפל ובה הובא למנוחת עולמים. הוריו חינכוהו ברוח התורה והמצווה ושלחוהו ללמוד בת"ת, עץ-חיים". כאשר בגר, עבר לנתניה ובה למד את מקצוע עיבוד היהלומים. באותם הימים הצטרף לאצ"ל. כעבור זמן-מה שב לירושלים והחל עובד בביהח"ר לעיבוד יהלומים "דיסקין".
    בגל המאסרים אחרי התקפת מלון "המלך דוד", נעצר גם ישראל וישב כשלושה חדשים במחנה לטרון. מצבה לזכרו הוקמה בבית-הקברות הצבאי שעל הר-הרצל בירושלים. עוד ביום הראשון להתקפת הפורעים הערביים על , "המרכז המסחרי" התנדב ישראל לשמירה על שלומה של העיר העתיקה. אף ביום נשואי אחותו לא עזב את משמרתו ולאחד מקרוביו אמר: העמידה על משמר העיר העתיקה שאלה של הצלת נפשות היא..."
    רבות יודעים לספר יהודי העיר העתיקה על הצעיר המופלא, ישראל, שהיה בא לבקרם בבתיהם. עודד את רוחם ואף חלק להם מפתו. בין המגינים היה מפורסם בכך שגם בתנאים הקשים ביותר שמר על מצוות הדת. ועם התקרב ימי הפסח, ניצל שעות הנופש, בין משמרת למשמרת, להשגת כלים כשרים עבור החיילים במקום. אכן, דמות מופלאה היה ישראל.