הנצחה וזכרון

חדר נרות



:מידע נוסף
המערכה על ירושלים
אלבום זיכרון לנופל – יד לבנים ירושלים
טוראי יהושע פרנקל ז"ל
בן בתיה ושלום
נולד בירושלים
בתרפ"ה , 1928
שרת באצ"ל
נפל בקרב
בז' באייר תש"ח , 16/5/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: ירושלים - העיר העתיקה
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: ירושלים


  • בן 19 בנפלו
    קורות חיים:
    בן שלום ובתיה. נולד בשנת 1929 בעיר העתיקה בירושלים. עד גיל 12 למד בתלמוד תורה "עץ חיים", ומתוך רצון לרכוש גם ידיעות כלליות עבר לבית-ספר תלמוד תורה "מזרחי".
    היה תלמיד בעל כשרונות, אך מחוסר אמצעים חמריים לא יכול להמשיך לימודיו בסמינר למורים "מזרחי" כחפצו והתחיל לעבוד כפקיד במשרד עורך-הדין גויטיין. עשה כל עבודה ברצון ונשתבח בנימוסיו הטובים. הוסיף ללמוד בשיעורי הערב בגימנסיה "דעת" כדי להתכונן לבחינת בגרות וללמוד אחר-כך בבית-ספר למשפט את המקצוע שנתחבב עליו בעבודתו במשרד. את רוב שכרו הוציא ללימודים ולרכישת ספרים ואת השאר להלבשה.
    בגלל הצורך לעבוד ביום וללמוד בערב ובגלל הסכנה ללכת בלילה אל העיר העתיקה יצאה המשפחה לגור זמנית בעיר החדשה. לעתים נעדר ימים אחדים מהמשרד ובשובו הפליט בשפה רפה איזו אמתלה רשמית בלתי משכנעת, כי לא היה מסוגל לשקר, אך מתוך הערכה לעבודתו ולאישיותו נתקבלו תירוציו. רק לאחר זמן נודע שבימי העדרו היה משתתף באימונים ובקורסים של אצ"ל, בו פעל בכינוי "סגן ירמיהו".
    היה חביב ועליז בחברה ורקם את תקוות העתיד המשותף עם חברתו מילדותו מהעיר העתיקה. כשגויס בחורף תש"ח לשירות צבאי מלא באצ"ל, סילק הצדה את כל עניניו הפרטיים ואחת היתה משאלתו: כי ישלחוהו להגן על העיר העתיקה הנתונה במצור ערבי-בריטי. כשנפרד מפקידי מקום עבודתו אמר לאחד מהם: "אינני חושב לשוב חי לעיר". ומחניכיו בעיר החדשה נפרד אחרי השיעור במלים אלה: "ימים קשים נכונים לנו ועלינו לדעת לעמוד בהם בגבורה. מי יודע אם נתראה שוב, ואם נתראה ביום מן הימים, ודאי יהיה זה ביום שחרור ירושלים כולה מעול זרים".
    על אף השמירה המעולה של הבריטים, לבל ייכנס יהודי צעיר ויצטרף למגיני העיר העתיקה, הצליח להתגנב פנימה עם מביאי שיירת המזון לנצורים ומיד פתח בפעולה. הופקד כאחראי לעמדה המסוכנת שעל גג בית-הכנסת "ניסן בק", בקרבת עמדה ערבית, ובנסותו לתקן משהו בעמדה הרים את ראשו למעלה מהמחסה, נפגע ונפל מירית צלף ערבי ביום ז' באייר תש"ח 16.5.1948, ובגלל הסכנה לגשת שמה נלקח רק אחרי ימים אחדים לקבורה בקבר-אחים בחצר "בתי מחסה" בעיר העתיקה בירושלים.
    מצבה לזכרו הוקמה בבית-הקברות הצבאי שעל הר-הרצל בירושלים.