ראיון עם אל"מ טל רוסו מח"ט הנח"ל


אלכס פישמן: לפני כשבועיים ירדה חטיבת הנח"ל מהקו בלבנון. ערב טוב למפקד חטיבת הנח"ל אל"מ טל רוסו.
אל"מ רוסו: ערב טוב.
אלכס פישמן: טל לפני זה כמה מילים לטובת המאזינים.
אל"מ רוסו, היום בן ארבעים, צמח ביחידות המיוחדות של צה"ל, פיקד על יחידות מיוחדות בצה"ל, שימש כמפקד גדוד בחטיבת גבעתי, פיקד על חטיבת צנחנים במילואים והיום מפקד החטיבה. טל, איך מתמודדים על הבעיה של שמירת מתח מבצעי בלבנון, כאשר לחיילים ידוע שיש תאריך מוגדר לפינוי?
אל"מ רוסו: תראה את הנושא של לבנון כבר נושא מדובר, כבר מזה שנה בערך. מדברים הרבה עם הלוחמים, החטיבה עצמה גם כשהיא מתאמנת היא נשארת בקשר רצוף עם הגזרות השונות. ובכל מקרה אנחנו מתכוננים לטרור וגרילה שזה לחימה שתמשיך כנראה.
אלכס פישמן: כן אבל החיילים בודאי שואלים שאלות.
אל"מ רוסו: הם שואלים שאלות, הם שואלים, יש עוד הרבה דו שיח ביניהם לבין המפקדים, ביניהם לבין עצמיהם אבל הם מבינים בצורה ברורה לחלוטין ש... אני לא רואה בעיה שלהם היום להיות או בתוך לבנון או מחוץ ללבנון.
אלכס פישמן: אגב אתם נכנסים עכשיו לאימון?
אל"מ רוסו: אנחנו נכנסים עכשיו לאימון שיעסוק גם בטרור, גם בגרילה.
אלכס פישמן: והפרק הלבנוני לא יורד מהאימון? הרי לא תעלו שוב לקו לבנון עד כמה שאני מבין.
אל"מ רוסו: לא הפרק הלחימה הלבנוני לא יורד, כי אנחנו צריכים להיות מוכנים גם ללחימה שם, גם אם נצא מלבנון.
אלכס פישמן: אגב אנחנו עכשיו עומדים בפני סוגיה חדשה ישנה של חיילים ותיקים מול חיילים צעירים. חיילים ותיקים מול סגל צעיר. מה דעתך בנושא? איך החטיבה שלך מתמודדת בנושא הזה?
אל"מ רוסו: ותיקים צעירים זה שאלה שכבר שנים כל הזמן יש מתח בתחום הזה. אנחנו עושים הרבה בתחום של ותיקים צעירים בעיקר בהכנות סגלים, אנחנו שמים מ"פאים בדר"כ בתפקיד שני, לתפקיד של פלוגות ותיקות. הסגלים זה בדר"כ סגלים יותר בוגרים, המ"מים זה המ"מים היותר בוגרים שאנחנו לוקחים מבה"ד 1. ועוסקים בעיקר בלדעת מה מותר ומה אסור? מה הזכויות ומה החובות?
אלכס פישמן: טל ובכל זאת, למרות הזכויות והחובות זה נראה כמו מחלה כרונית. עובדה לאחרונה היה שוב סיפור, לא אצלך אבל בחטיבה אחרת. זה תמיד יש את המתח הזה ואני צריך לראות שלא מתבלבלים בנושא של הותיקים. אנחנו בצבא, צריכים לעשות את הדברים בצורה, לפי הפקודות שאנחנו מקבלים.
אלכס פישמן: ישנה תופעה מאוד מוזרה, שחיילים לאחרונה או בשנה האחרונה, בשנתיים האחרונות, מביעים איזה אי אמון במפקדים שלהם ולוקחים את החוק לידיים. איך אתה רואה את זה?
אל"מ רוסו: קודם כל זה דבר חמור בפני עצמו. אבל אני חושב שזה לא איזשהי עליית מדרגה.
אלכס פישמן: מאיפה צומחת הדמוקרטיזציה הזאת בפלוגה? זה לא בהשארת המח"טים?
אל"מ רוסו: זה לא בהשראת המח"טים. אני חושב שזה חלק מהתהליכים בחברה שאנחנו עוברים. אבל אני מעריך שאנחנו מתמודדים עם זה די טוב. יש עוד מה לשפר. אבל זה נושא שהוא כנראה ימשיך להעסיק אותנו.
אלכס פישמן: טל, חטיבת הנח"ל היא חטיבת חי"ר רגילה, זה לא אותה חטיבה שהכרנו, בני משקים, גרעינים. למעשה איזה סיבה יש לבחור צעיר היום לבוא לבקו"ם ולהגיד אני רוצה להיות נח"לאי?
אל"מ רוסו: אני רוצה חטיבת הנח"ל.
אלכס פישמן: חטיבת הנח"ל.
אל"מ רוסו: קודם כל אומרים את זה ואומרים את זה יותר ממה שאנחנו צריכים. עכשיו לדוגמה מחזור נובמבר היה לנו מאה לוחמים שנלחמו בבקו"ם להגיע ולא היה לי מקומות בשבילהם. הדבר שמייחד את החטיבה אנחנו שמנו סיסמה, קבענו סיסמה, לא אני, קודמי, היתרון האנושי. שמה שעומד מאחרי הסיסמה הזאת זה באמת לתת ללוחמים יחס הוגן, טוב, וליצור את המוטיבציה דרך הטיפול בהם בלי להוריד את הדרישות.
אלכס פישמן: היו תוצאות בבית ספר לקצינים? בבית ספר למכ"ים לאיכות האנושית הזאת?
אל"מ רוסו: כן, בי"ס לקצינים עכשיו לדוגמה חמישים אחוז מהמצטיינים במחזור האחרון זה מחטיבת הנח"ל. ושאר החמישים התחלקו בשאר היחידות הצבא. קורסי מכ"ים כבר באופן קבוע במהלך השנים האחרונות, החטיבה מובילה בצורה יפה. וסך הכל אנחנו רואים פה התקדמות מצויינת שאני נהנה לעבוד עם הכוחות. והיתרון של החטיבה הזאת שהיא מאוד צעירה.
אלכס פישמן: אל"מ רוסו אני מאוד מודה לך. ערב טוב.
אל"מ רוסו: תודה רבה, להתראות.

הדפסה | שלח לחבר | תגובה
חזרה