סמ"ר שמעון לוי ז"ל
בן מזל ושבתאי-אליהו
נולד בירושלים
בד' באייר תרפ"ז , 6/5/1927
שרת באצ"ל
נפל בקרב
בכ"ה בטבת תש"ח , 7/1/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: ירושלים - העיר העתיקה
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: ירושלים - הר הזיתים


  • בן 21 בנפלו
    קורות חיים:
    שמעון היה מפקד הפעולה לפריצת המצור על ירושלים העתיקה. לאחר שהוא וחבריו הטילו פצצת חבית ליד שער יפו, וגרמו להרג רב בין הערבים, הטילו פצצה שניה על בית-קפה ערבי ברח' ממילא, אשר שימש מרכז לכנופיות הפורעים. ה"חבית" נתקעה במכונית והתפוצצה בסמוך לה, כשהיא מעיפה את המכונית עם נוסעיה, לעבר גדר בית הקברות המוסלמי הסמוך. בשעת נסיונם לסגת דרך בית הקברות אל האיזור היהודי, הותקפו שמעון וחבריו באש על ידי חיילים ושוטרים בריטיים. בשעת הקרב נפל שמעון יחד עם נסים בן חיים ואפרים לוי.
    שמעון היה מטובי המפקדים של אצ"ל בירושלים, עיר מולדתו. בשנת 1943, כאשר הוחל בהקמת יחידות הקרב ("החלק האדום"), הוטלו על שמעון תפקידים חשובים. וכאשר הוחל בפעולות בשנת 1944, היה הוא אחד האחראים לביצוען גם בירושלים וגם במקומות אחרים. שמעון השתתף בפיצוץ משרדי העליה בירושלים, עמד בראש אחת היחידות שפרצו לתחנת השידור ברמאללה, ונטל חלק בהתקפה על בנייני הסי.אי.די. בירושלים. פקודיו אהבו ללכת עמו בקרב, כי נסך בהם בטחון ועוז, וידע למצוא מוצא מהמצבים הקשים ביותר.
    בשנת 1945 נעצר והועבר ללטרון, שם הוחזק כששה-עשר חודש. אך שוחרר, חזר לתפקידו בח"ק והוסיף להכות באויב. נוסף על תפקידיו האחרים, עסק ברכישת נשק ובזכות קשריו עם הערבים, עלה בידו להשיג כמויות ניכרות של נשק טוב במחירים נוחים.
    שמעון לא הסתפק בפעילותו שלו בלבד, את כל בני משפחתו סחף עמו. הוריו, מנכבדי העדה הקורדית הורישו לבנם עדינות נפש ואצילות, אך הם קיבלו גם ממנו את תורת המלחמה וההקרבה. בימים הקשים של רדיפות והלשנות, דאג אביו למציאת מקומות מפגש ואימונים ומקומות ריכוז לפני יציאה לפעולות.
    אחרי החלטת או"ם, היה שמעון פעיל בהתקפות על מרכזי הפורעים, עד שנפל בקרב.
    מצבה לזכרו הוקמה בבית-הקברות הצבאי שעל הר-הרצל בירושלים.



    חדר נרות




    :מידע נוסף
    המערכה על ירושלים
    אלבום זיכרון לנופל – יד לבנים ירושלים