סמ"ר אורי אורן ביטון ז"ל
בן לבנה ועמרם
נולד ברמלה
בי"ט בתשרי תשל"ו , 24/9/1975
התגורר ביקיר
שרת בחטיבת הנח"ל
יחידה: פלס"ר נח"ל
התגייס במרץ 1995
נפל בפעילות מבצעית
בכ"ט בטבת תשנ"ז , 8/1/1997
מקום נפילה: ואדי עלמן
באזור לבנון
מקום קבורה: קדומים
הותיר: הורים וארבעה אחים-חנן, עומר, נדב ואליה-יוחאי

  • מ.א. 5169142
    בן 21 בנפלו
    קורות חיים:
    בן עמרם ולבנה. נולד ביום י"ט בתשרי תשל"ו (24.9.1975) ברמלה. בהיותו בן חמש הצטרפו הוריו לגרעין שהקים את היישוב יקיר שבשומרון, ואורי גדל והתחנך ביקיר. הוא למד בבית-הספר היסודי בקדומים והמשיך ללמוד בישיבה תיכונית בקרני שומרון.
    כשהגיע מועד גיוסו לצה"ל החליט אורי להתגייס ל"הכי קרבי שיש", אבל לפני כן ביקש לקבל "צידה רוחנית" לדרך שבה בחר. לשם כך הצטרף אורי למכינה קדם-צבאית בעלי, ושם גילה שנפשו חושקת יותר בלימוד תורה. כדי שיוכל לשלב לימוד תורה ושירות בצבא, עבר אורי לישיבת ההסדר במעלות. בתקופת הלימודים במעלות קיבל אורי על עצמו לחנוך אחים תאומים. מסירותו לילדים האלה הייתה גדולה, ואת כל מרצו השקיע בהם. הוא חשב שהילדים צריכים להכיר את משפחתו וגם משפחתו צריכה להכיר את התאומים. לכן, מדי פעם בפעם נהג לקחת אתו את הילדים לבלות את השבת בבית משפחתו ביקיר. אורי אהב את הילדים והם החזירו לו אהבה. באותה תקופה באה לידי ביטוי התכונה הבולטת ביותר של אורי - הנתינה; תמיד ידע לתת מעצמו לזולת.
    לאחר שנה במעלות, בסוף מרץ 1995 התגייס אורי לחטיבת הנח"ל יחד עם חבריו מן הישיבה. בסיום מסלול, קיבל אורי "חייל מצטיין" והוצע לו לעבור לסיירת של החטיבה. לאחר לבטים רבים, אם לחזור לישיבה עם חבריו או להמשיך לבדו בסיירת, החליט אורי להצטרף לסיירת - לתת מעצמו יותר למסגרת הצבאית. גם לחבריו בסיירת השתדל אורי לעזור, לעודד בטפיחה על השכם או בחיוך. מעולם לא שמעו אותו מתלונן. הוא נהג לומר: "קשה יש רק בלחם".
    אורי נפל בקרב בלבנון ביום כ"ט בטבת תשנ"ז (8.1.1997), במהלך פעילות מבצעית. כוח של סיירת הנח"ל שהיה בסיור זיהה תנועת מחבלים, ובקרב שהתפתח נפגע אורי מכדור מחבלים שפגע בלבו. בן עשרים ואחת שנים היה בנפלו. אורי הובא למנוחת עולמים בחלקה הצבאית של בית העלמין בקדומים. השאיר אחריו הורים וארבעה אחים - חנן, עומר, נדב ואליה-יוחאי. לאחר מותו הועלה אורי לדרגת סמל ראשון.
    במכתב ניחומים למשפחתו של אורי כותב מפקד היחידה: "אורי בלט בחיוך תמידי ובנכונות לעזור ולסייע לחבריו. תכונות אלה הן שעשוהו לאחד מהחיילים האהובים ביותר בצוות".
    בתוך סידור התפילה של אורי, שנמצא בשטח שבו התנהל הקרב, היה פתק ועליו שמונה פסוקים מתוך פרקי אבות, בכתב ידו של אורי. אחד הפסוקים משקף כל כך את דרך חייו של אורי: "כל שרוח הבריות נוחה הימנו רוח המקום נוחה הימנו, וכל שאין רוח הבריות נוחה הימנו - אין רוח המקום נוחה הימנו". בארנקו של אורי נמצא פתק מקופל ובו דברים שאמר שר הביטחון, יצחק מרדכי, לאחר מלחמת יום הכיפורים (אז, סגן אלוף) כאשר קיבל את עיטור העוז. בין שאר הדברים אמר אז יצחק מרדכי: "לתת, לתת הכול. את הלב, את הנשמה ואת החיים בשביל המדינה. לא לקחת ולא לבקש כלום..." והדברים האלה שימשו נר לרגלי אורי.
    משפחתו של אורי, חבריו ומוקיריו הקימו קרן להנצחת זכרו. הקרן שמה לה למטרה לטפח את אהבת התורה, לעודד את העזרה לזולת ואת התרומה למדינה. באמצעות הקרן נכתב ספר תורה והוא נמצא בישיבת 'מעלות' שבה למד אורי. ביישוב יקיר מקימים בית מדרש על שמו של אורי ובו יוכלו תושבי יקיר לעסוק בסוגיות תורניות והלכתיות. הקרן הקימה ספרייה תורנית ניידת אשר עומדת לרשותם של החיילים הקרביים המשרתים במקומות מרוחקים. בעזרת הקרן יצא לאור קונטרס "נתיבי אורי" ובו שיעורים על ספר תהילים. את השיעורים מעביר כבוד הרב יואל מלכא בבית משפחת ביטון. מבוגרים ונוער כאחד מתאספים מדי שבוע בבית המשפחה לשמוע את השיעור ולהתייחד עם זכרו של אורי. לישיבת "מעלות" ישיבת ההסדר בה למד אורי הוכנס ספר תורה לעילוי נשמתו ובמעיל נכתב "לדוד ה' אורי וישעי...". יצאו לאור ספרים לזכרו של אורי "אורי במידות" ו"ממני אליך". לביהכנ"ס ביקיר הוכנס ספר תורה לעילוי נשמתו, כמו כן שכונה ביקיר נקראת שכונת "נווה אורי". חוג טיולים הנקרא "חוג המשוטטים" קיים בישוב יקיר ומידי פעם מתארגנים טיולים. החוג הוא לזכרו של אורי.
    לזכרו של אורי כתב כפיר בר-לבב שיר והוא גם הלחין את השיר. השיר מופיע בדיסק 'החוט המשולש' יחד עם שירים לזכרם של ישי שכטר ושילה לוי- שני חברים של אורי, בוגרי מחזור ה' של ישיבת שומרון- שנפלו בלבנון.
    מקווים שנמשיך להנציח את זכרו של אורי בכל דרך חיובית.



    חדר נרות


    אלבום תמונות

    :מידע נוסף
    דברים לזכרו
    אלבום זיכרון לנופל – יד לבנים ירושלים
    סרטים