ישראל נורדין (נורד) ז"ל

נולד בהולנד
בתרע"ב , 1912
שרת בפלמ"ח
התגייס ב1939
נפל בפעילות מבצעית בין כ"ג יורדי הסירה
בכ"א באייר תש"א , 18/5/1941
במלחמת העולם השניה
מקום נפילה: חוף טריפולי
באזור לבנון
מקום קבורה: ירושלים - הר הרצל, חלקת נעדרים
הותיר: בת


  • בן 29 בנפלו
    קורות חיים:
    נולד בתרע"ב (1912) באמסטרדאם שבהולנד למשפחה אדוקה. למד בבית ספר ריאלי והתמחה במכונאות בבית ספר טכני. היה חבר "הצופים הציונים" ו"החלוץ". ישראל אהב ים. הוא עבד כמכונאי על ספינות דיג והיה היהודי הראשון בהולנד שעסק בדיג. בתחילת 1935 עלה לארץ ישראל. תחילה עבד כנפח בחדרה. לאחר מכן עבד בחקלאות בבית השיטה ובעין חרוד. כעבור זמן מה מצא עבודה בקידוחי בארות מים באזור יקנעם. הוא התגעגע לים והצליח להשתלב כמכונאי ימי בחברת ספנות. בימי המאורעות הצטרף לשורות הנוטרים ואחר כך עבד כמכונאי במשטרת החופים הבריטית. היה אחד היהודים המעטים שעבדו בתפקיד זה.
    ב-1939 גוייס לשורות ה"הגנה". במסגרת עבודתו במשטרת החופים הוטלה עליו משימה מסוכנת. היה עליו לחבל בספינת המשמר "סינבד 2", עליה עבד. ספינה זו, שהיתה חדישה, משוכללת ומצויידת היטב, שימשה את הבריטים בפעולות גילוי והרתעה של ספינות מעפילים. ישראל תכנן את המשימה לפרטיה, מתוך מגמה לפגוע בספינה בלבד ולא באנשי צוותה. בכ"ג אב תרצ"ט (8.8.1939) הגיע למשמרתו לבוש מדים, כשבכליו האישיים מוקש מפורק. כשאירע הפיצוץ נבקעה האונייה לשניים, מפקד האוניה נהרג מעוצמת הפיצוץ. ישראל אירגן את החילוץ וזכה להערכה על פעולתו המהירה והצלת חבריו למשמרת. לימים אף קיבל מדליה מאת מלך בריטניה על אומץ ליבו. הבריטים לא חשדו בישראל בביצוע הפעולה, אולם החליטו ליתר בטחון, לא להעסיק יהודים במשטרת החופים. ישראל המשיך לפעול במסגרת הפו"ם (פעולות מיוחדות) של ה"הגנה".
    בכ"א באייר תש"א (18.5.1941) נשלח עם עשרים ושניים מבכירי ה"הגנה" לפעולת קומנדו נועזת. העשרים ושלושה שנודעו מאוחר יותר בכינוי "כ"ג יורדי הסירה" הפליגו על סיפון הסירה "ארי הים" כדי לחבל בבתי הזיקוק בנמל טריפולי שבלבנון. הספינה לא הגיעה ליעדה. כל כ"ג הלוחמים ואתם מפקדם הבריטי נספו ומקום קבורתם לא נודע. נסיבות התקרית לא התבררו עד עצם היום הזה. הניח בת.
    שמו הונצח ב"ספר ההגנה", בספר "מגן בסתר" ובספר "שליחות עלומה". בית-הספר לקצינים בעכו נקרא על שם כ"ג יורדי הסירה.



    חדר נרות


    אלבום תמונות

    :מידע נוסף
    מבצע החבלה בטריפולי (כ"ג +1 יורדי הסירה)