יעקב יחזקאל וקסלר ז"ל
בן ר' ירחמיאל
נולד בארה"ב - שיקגו
בתרע"ב , 1912
התגורר בחברון
חלל פעולת איבה
בי"ח באב תרפ"ט , 24/8/1929
בתקופת המאורעות
מקום אירוע: חברון
באזור יהודה ושומרון
הובא למנוחת עולמים בחברון
הותיר הורים


  • בן 17 במותו
    קורות חיים:
    נולד בשנת תרע"ב, בשיקגו, לאביו ר' ירחמיאל, חרד לדבר ה' ואוהב תורה, מעשירי העיר שיקגו. ר' ירחמיאל חינך את בנו חינוך דתי-תורני והקנה לו עם זה השכלה כללית. בקיץ תרפ"ח עלה ר' ירחמיאל עם אשתו ובנו יעקב, שהיה בן 17, כתיירים לארץ. בקרו גם בחברון, בישיבה - ולבו של יעקב נתמלא רגשות קודש והלך שבי אחר קסם הלימודים בישיבה. הוריו סרבו בתחילה להשאיר את בנם יקירם במקום חדש זה אך נענו בסוף להפצרותיו הרבות. יעקב נשאר בחברון ונכנס לישיבה.
    אמון בבית הוריו באמריקה על מנעמי חיים, רווחה ומותרות, משנה יעקב עד מהרה את הרגלי חייו הקודמים, מסתגל לחיי צער ומקבל עליו עולה של תורה. הוא מתאכסן אצל הרב ר' אפרים סוקולובר, והלה מקבל על עצמו להדריכו, מחוץ לחינוך הישיבה, בדרכי תורה ויראת שמים. השפעת הישיבה והרב סוקולובר על יעקב הצעיר נותנת את אותותיה במשך זמן קצר: חשקו בתורה עולה והולך, ידיעותיו כתלמוד מסתעפות לרוחב ולעומק, והוא מסגל לעצמו השגות פנימיות עליונות. הוא קובל תמיד, שלא נולד להורים עניים, כי חיי התפנוקים שלו בנעוריו הפריעוהו לקרא את המאור שבתורה, אם כי עסק בה. יעקב מתגלה גם במדותיו התרומיות ובתכונות נפשו היפות: ענותנות, צניעות וטוב לב; הוא מכלכל בכספו כמה וכמה מתלמידי הישיבה העניים.
    רוממות רוחו של יעקב מתגלית ביחוד ברגעים האחרונים לחייו. כשהתחילו הפורעים לשבור את דלת ביתו של אליעזר-דן סלונים, שבו הסתתר יעקב יחד עם הרב סוקולובי, בקש מהעומדים סביבו, שיתפללו תפלת וידוי בקול, כדי שיוכל לחזור אחריהם מלה במלה. וכשהתפרצו הפורעים לתוך הבית וחייו היו תלואים לו מנגד, התיפח בבכי ונפל על צוארי מדריכו, הרב סוקולובר, והספיק עוד לבטא את דבריו האחרונים: "שמח אני שאמות אחרי שהתחברתי ללומדי תורה, אני מודה לו מקרב לב, שקרבני וחנכני בדרך התורה והמצוות" - וגרזן של רוצח נחת בראשו של יעקב, והוא נפל חלל.
    הוא הובא למנוחות בקבר האחים בחברון. הניח הורים בארצות הברית.
    זכרו הונצח בספרים "מלחמה ושלום בא"י", "יזכור לקדושי אב תרפ"ט" ו"יזכור לקדושי ישיבת חברון".



    חדר נרות


    אלבום תמונות

    :מידע נוסף
    תמונות המצבה